dako_news_slider_1920.jpg
19.01.2017

Tourensteuerung unter der Lupe

Für Transportunternehmen steht der reibungslose Ablauf von Aufträgen im Vordergrund – und der beginnt schon bei der richtigen Tourenplanung. Telematiklösungen versprechen Unterstützung, doch was genau leisten solche Systeme?

Wachsender Konkurrenzdruck, Digitalisierung der Transportkette und steigende Kundenanforderungen machen deutlich: Moderne Logistikplanung kommt ohne intelligente IT nicht mehr aus. Welches Potenzial in Telematiklösungen steckt, ist aber vielen gar nicht in vollem Ausmaß bewusst. Vorteile bringen sie vor allem dort, wo die schiere Masse an Daten und ihre Verknüpfungen für den Menschen zu komplex wird.





Das fängt schon bei der Auftrags- und Tourenplanung an. Herkömmliche Kartendienste lassen sich dafür zwar auch heranziehen, jedoch sind diese für PKW ausgelegt und zielen darauf ab, die schnellste Strecke von A nach B zu finden. Für Speditionen spielt es aber eine größere Rolle, welcher Kunde zuerst beliefert werden muss und welche Kosten bei den Touren entstehen. Da ist meist nicht die schnellste Route auch die effizienteste. In der Tourenplanung bei Telematiksystemen wie TachoWeb beziehen hochkomplexe Algorithmen verschiedene Variablen ein, um Touren optimal zu berechnen.





TachoWeb-Telematik-Tourenplanung





Touren planen – mehr als nur der Weg von A nach B



Der Nutzer bekommt von diesen komplizierten Operationen im Hintergrund nichts mit, er profitiert aber von der einfachen Bedienung der Plattform. Statt Zettelwirtschaft legt er Touren einfach mit Drag&Drop an, indem er Tourstopps von der Karte direkt in die Auftragsliste zieht. Per Knopfdruck lässt sich die effizienteste oder die schnellste Route berechnen. TachoWeb optimiert automatisch und berücksichtigt Zeit- und Kostenfaktoren, wie Maut- und Personalkosten, durchschnittliche Geschwindigkeiten und die festgelegten Lieferfenster. Die durchgehende Vernetzung von Disposition, Fahrer und Fahrzeug verkürzt auch die Kommunikationswege. Fertig geplante Touren lassen sich direkt auf das Navigationsgerät im Fahrerhaus senden, es sind keine zeitraubenden Telefonate oder Handnotizen nötig, die schnell zu Missverständnissen führen können.



Ausnahmefälle meistern



Im Idealfall läuft die Tour dann ohne Störungen ab. Doch jeder Fuhrparkmanager musste wohl schon mal Touren umgestalten, um Fahrerausfälle auszugleichen oder kurzfristige Aufträge einzutakten. Dann gilt es in kurzer Zeit herauszufinden: Welches Fahrzeug ist verfügbar? Wie sieht es mit der Lenkzeit der Fahrer aus? Gibt es noch Kapazitäten bei den Touren? Antworten auf diese Fragen bietet Fuhrparkmanagementsoftware wie TachoWeb ohne langwierige Recherche. Indem sie Daten miteinander vernetzt und sinnvolle Beziehungen herstellt, liefert sie die Grundlage für informierte Entscheidungen.



Tourenstatus live



Diese Vorteile kommen ebenso im Tourencontrolling zum Tragen. Mit der Fahrzeugortung sind Positionsdaten der Fahrzeuge jederzeit abrufbar. Das allein kann allerdings auch eine simple Ortungsbox. Was Telematiksysteme auszeichnet, ist die intelligente Verknüpfung und übersichtliche Darstellung der Daten. Gerade im hektischen Alltagsgeschäft ist es wichtig, den Überblick nicht zu verlieren und neben den sonstigen Aufgaben ein Auge auf die laufenden Touren zu haben. Dabei leistet das Tourmonitoring im TachoWeb unschätzbare Dienste. Minütlich laden die Statusanzeigen nach, so dass alle aktuellen Touren auf dem neuesten Stand sind. Kommt es zu Unregelmäßigkeiten, sind diese sofort farblich erkennbar.



Verlässliche Ankunftszeiten sind ein Kriterium, an dem Logistikunternehmen gemessen werden. Mithilfe der bereitgestellten Ortungsdaten können Speditionen ihren Kunden genau mitteilen, wann die Lieferung eintrifft. Im Fall von Verzögerungen ist es wichtig, frühzeitig zu reagieren und Kunden zu informieren. Was früher bestenfalls Schätzwerte waren, können heute Telematiklösungen punktgenau berechnen. Wechselt man vom Panoramablick auf alle Touren zur „Großaufnahme“ der einzelnen Tour, lässt sich der zeitliche Verlauf exakt nachvollziehen. Unter Einbeziehung von Verkehrs- und Ortungsdaten prognostiziert TachoWeb die voraussichtlichen Lieferzeiten und passt sie bei Verspätungen an. Das ermöglicht rechtzeitiges Eingreifen und transparente Kommunikation.



Hochentwickelte Fuhrparkmanagementsoftware zeigt sich durch ihre speziell programmierten Algorithmen als wertvolle Ergänzung im Fuhrpark. In der Tourensteuerung kann sie durch Kontroll- und Optimierungsfunktionen die Lieferzuverlässigkeit steigern, einen effizienten Ressourceneinsatz ermöglichen und die Dispo spürbar entlasten. Und das lohnt sich – nicht erst auf lange Sicht. 

// Transport industry
+
20.12.2016

Annual summary TachoWeb 2016

TachoWeb is continuously developed further to support you in your daily business. In 2016 we added numerous features to the fleet management software. In our annual summary, we present a selection of this year’s highlights.

For a smooth running of your daily business and your freedom to concentrate on important planning tasks, we are working diligently to make TachoWeb an even stronger companion for you. In 2016, we focussed on extending and refining the capabilities for tour planning, optimization and tracking. Other highlights were more extensive options for analysing and import features. Our summary gives an overview of this year’s most important developments.



Better planning and controlling of tours





Networking of data opens up new ways of focussing information more specifically. The newly integrated tour monitoring in our premium product TachoWeb, which improves the tracing of the tour progress significantly in the daily business, is a prime example for that. This feature visualizes information about arrival times and feasibility of the planned tour as well as the tour progress in just one window. Thus, you can constantly monitor how currently driven tours proceed and detect unexpected incidents immediately.



Detailed time-frame comparisons and forecasts on single tours provides the set-actual comparison, which was also embedded in the extensive tracking functionalities this year. The visual analysis of driven routes based on live data enables you to react timely and prevent delays. The new features give you a greater reliability in the daily business as well as show optimization potentials which saves you time and money.





Screenshot set-actual comparison TachoWeb





More precise analyses and identifying of weak points



An intelligent system not only gathers a high amount of data but also relates it sensibly and shows the results clearly structured. TachoWeb provides extensive options for analyses, which were further refined this year.



The updated driver evaluation gives more precise information about driving behaviour. You can trace the development of the tacho grade of each driver in a diagram and recognize individual trends over defined timeframes. In order to achieve an evaluation as objective as possible the revised tacho grade now lists social infringements that result from incorrect operation of the tachograph separately. Furthermore, cross-references between driver, vehicle and tour show a better overview of saving potentials.



As yet another feature, the vehicle list was extended as well. From now on, it displays all remaining driving times live at one glance, in addition to information about location, velocities and other relevant data. Every single information displayed in the overview can be extended in greater detail by clicking at it, which allows you to trace data like consumption or activities exactly.



Extended data import and management



The extended data import features of TachoWeb ensure a smooth transition between systems. The data that can be imported easily with an excel file include not only master data of your employees and vehicles as well as all sorts of deadlines but also address data of your clients and tour stops. The imported data is immediately available in the system, even pre-defined tours can be transferred and configured via drag&drop.



More transparent processes are achieved with the new company card administration. In a clearly structured way, TachoWeb offers you an overview of all your company cards and their respective vehicles and card expiry dates. Without time consuming research, you can find out quickly which vehicle has been read out by which card most recently or identify vehicles with deactivated cards. Thus, you avoid the mixing-up of cards and costly fines.



Another novelty are the expanded options in the management of driving licence data. Here you can enter the expiry date of the key number 95 as well as the date of successfully completed BKrFQG modules. The automatic transfer into the deadline management ensures that you don’t miss any renewal deadlines and can schedule due training sessions.

// Transport industry
+
01.11.2016

How important is digitalization?

Logistics 4.0 and digitalization are dominantly used catchphrases in media these days. But what exactly is the meaning behind those terms? DAKO-CEO Thomas Becker talks about connectivity and lean processes.

How can logistics companies use the drive of digitalization most effectively? DAKO-CEO Thomas Becker shares visions about connectivity and lean processes. 



Logistics 4.0 and digitalization are the focus of many articles and discussions these days. How do you characterize these terms?



Logistics 4.0 stands for the digital penetration of logistic processes in order to make them more transparent, efficient and thus, cost-effective. For us, it means to ensure a precise flow of information between dispatcher, fleet manager, driver and vehicle. Increasingly interconnected and intelligent decision-making systems enable also a higher automation level, another step into logistics 4.0.





Digital systems produce big amounts of data. How can that data be intelligently processed for the transport sector?



In fleets numerous data is already captured, via FMS, tachograph or as traffic data. The key to an intelligent use is to interconnect the data in such a way that significant conclusions can be drawn. That means also making data from different sources compatible to facilitate evaluation. For example, a nearly paperless order management becomes possible when data of drivers, vehicles and customers are recorded and put in relation to each other. The fleet manager gains a clear overview of who is available when and thus, can manage orders in a better way. Furthermore, processes can be automated which saves a lot of precious time.



Where do digital solutions start to give fleet managers a better overview?



Web-based solutions interconnect data in volumes that no human alone could process effectively. In logistics, reliable arrival control and precise delivery times are crucial. Here intelligent software systems come into play by interconnecting data of localization, driving and vehicle behaviour in order to provide information about the tour progress. Thus, fleet managers have a better overview and can react flexibly, even in exceptional situations. For instance, in our fleet management platform TachoWeb the Tourmonitoring shows exactly which tours are going as scheduled. Details for individual tours displays the comparison of actual versus target performance which gives precise predictions about the tour progress and allows further optimization of tours in retrospect by providing useful evaluation material.





Interconnected systems and digital data analysis propel logistics companies into the future, of that DAKO-CEO Thomas Becker is convinced.





Digitalizing processes means to remain competitive. How can companies meet this challenge in the best way possible?



Companies should take the time to check intensively the possibilities of digitalization. It is crucial to identify and specify their requirements – what problems should the solution solve, where do I need more transparent processes? It should go without saying that providers of software solutions support companies when implementing a new system. We have an extensively trained  in-house support team which is always ready to help with problems or questions and offer solutions. For it is very important for companies to let their employees be part of such a big change and to train them accordingly.



Taking a look into the future: Where is DAKO headed with its solutions in regard to connectivity?



Our solutions offer already high connectivity which will be further enhanced by providing interfaces for additional systems. In my opinion, the future belongs to scalable solutions. That said, no isolated solutions are needed but individually designed systems which offer exactly what a company wants. 

// Transport industry
+

Ihre Seite wird geladen...

Write to: otrs@dako.de
Please solve the small arithmetic problem!
What is 7 + 8 =
Top